Tungvogncenter Nord udførte kontrol på mulige overtrædelser af køre- og hviletidsregler, og standsede den 31. januar 2020 to udenlandske lastbiler på E45, mellem Randers og Århus. Det drejede sig om en estisk og lettisk lastbil, som blev rutinemæssigt kontrolleret af Nordjyllands politi.
Begge lastbiler fik bøder på lidt over 100.000 kroner for at overtræde reglerne omkring køre- og hviletidsbestemmelserne. Det oplyser lederen af Tungvogncenter Nord, politikommissær Claus Kjær-Pedersen. Læs mere om køre- og hviletidsreglerne her.
Det er specielt den kreative løsning af chaufførerne, som er overraskende. Flere chauffører fulgte efter deres lastbiler i personbil, når de ikke selv kørte lastbilen. En gruppe af forskellige chauffører kunne på den måde køre i mange timer efter hinanden, uden at tachografen registrerede en for lang køretid. Men de danske og europæiske hviletidsregler angiver, at kørsel efter en lastbil i personbil ikke betragtes som hviletid. Alle føreraktiviteter skal angives i lastbilens tachograf, og det indeholder selvfølgelig også pausetid og den daglige hvil.
Chaufførerne har betalt depositum for bøderne, men deres sager bliver forelagt retten med påstand om frakendelse af førerretten til lastbil. Frakendelsen vil gælde for alle EU-lande.
Flermandsbetjening
Hvis chauffører vil køre i lang tid og stadig overholde fartskriver reglerne, er flermandsbetjening løsningen. Kreativ fortolkning af reglerne er muligt ved flermandsbetjening, men hver chauffør skal stadig holde sig til køre- og hviletidsbestemmelserne. Når et køretøj er dobbelt bemandet, kan den samlede køretid per lastbil forlænges. I bedste tilfælde kan den totale køretid vare op til 20 timer per dag, indtil førerne er pålagt en daglig hvileperiode. Dog er det kun muligt at opnå den maksimale køretid hvis begge chauffører er kvalificerede til at køre 10 timer (den forlængede daglige køretid). Læs mere om reglerne omkring flermandsbetjening her.