Home » Fartskriver » Den Smarte Tachograf

Den Smarte Tachograf

Det Europæiske Råd har foretaget ”den smarte fartskriver” obligatorisk fra den 15. juni 2019 i hver bus og lastbil, der skal licenseres på eller efter denne dato.

Alle ny lastbiler og varebiler, som efter den 15. juni 2019 er tilladt på de danske og europæiske veje, er forpligtet til at have den nye, smarte fartskriver installeret

Forpligtelsen er resultatet af en ny forordning, der vil gøre håndhævelsen nemmere i hele Europa med det formål at øge fair konkurrence mellem landene. Af hensyn til transportvirksomheder kan ældre fartskrivermodeller stadig anvendes i eksisterende køretøjer efter denne dato.

Bekendtgørelsen medfører fornyelse

Fartskriverforordningen blev fornyet mange gange, fordi innovative, teknologiske udviklinger finder sted hele tiden. De første europæiske regler om køre- og hviletider samt brug af en fartskriver trådte allerede i kraft i 1969. Først i 2006 fremgik den obligatoriske digitale fartskriver som efterfølger for den analoge fartskriver.

Initiativet til en ny “smart” tachograf i 2019 er simpelthen den næste skridt i udviklingen. Formålet med den Smarte Fartskriver er selvfølgelig at øge trafiksikkerhed og fair konkurrence i Danmark og resten af Europa. Men på trods af streng regulering og tilsyn sker det stadig for mange gange, at fartskrivere og fartskriverdata bliver manipuleret. Den nye smarte tachograf skal gøre svig og manipulation endnu vanskeligere.

Udviklingen er fastlagt i den nye Europæiske forordning og danner en ny antal regler og muligheder. Klik her for at læse et resumé af den nye forordning: Annex 1c 165/2014.

Hvorfor navnet ”Den Smarte Tachograf”

Den nye generation af fartskrivere kaldes “smart”, fordi manipulation er vanskeligere, der er meget flere data at behandle, og der tilføjes en hel række nye funktioner.

De nye obligatoriske funktioner

● En ITS interface (Intelligent Transport Systems) – forbindelsen gør det muligt at dele køretøj data med andre systemer. For eksempel systemer til aflæsning af førerkort og fartskrivere, men også andre systemer, såsom boardcomputere og mobile apps.

● En GNSS system (Global Navigation Satellite System, eller GPS + GLONASS). Da fartskriveren også har et GNSS-modul tilsluttet, er fartskriveren en hel del “smartere” med sporingsinformation og hastighedsdata. Fordelen med at forpligte sporingsdata er, at det gøres nemmere at bestemme, hvor meget arbejdstid førere har brugt i et bestemt land. Sidstnævnte hjælper med at reducere unfair konkurrence.

● En DSRC-modul (Dedicated Short Range Communication) gør det muligt for politiet at udlæse data på afstand, hvilket hjælper med at opdage mulig svindel. DSRC forbindelsen fungerer udelukkende som et værktøj til at vurdere om der behov for at kontrollere fartskriverdata nærmere, og må ikke bruges til automatiske fartskriver bøder. Dette var hensigten i tidligere lovgivningsforslag, men forskellige brancheorganisationer har protesteret imod dette. Hvis der ikke er fundet tegn på fartskriver overtrædelser, skal data, der indsamles via DSCR, slettes efter 3 timer. Generel vejkontrol kan stadig findes sted uden DSCR.

De vigtigste nye fartskriver regler

De nye fartskriver regler gælder for både montering, eftersyn og udlæsning af fartskriveren. Der er også forskellige ændringer i fartskriverreglerne. Så er det for eksempel ikke nødvendigt at have en underskrevet fraværserklæring, fordi alle hvileperioder skal indtastes manuelt i fartskriveren. En manuelt angivet fraværserklæring med køretøjet er tilstrækkelig. Desuden øges radiusen for fartskriveren ved transport af levende dyr fra 50 til 100 kilometer.

Indflydelse på transportbranchen

Som nævnt bør fartskriverlovgivningen ud over sikkerheden også fungere som redskab mod cabotagekørsel. Indføringen af Den Smarte Tachograf gør overholdelsen af fartskriverregler i hele Europa nemmere, da den forenkler håndhævelsen i alle EU-lande. For eksempel skal en check i Frankrig i sidste ende føre til samme resultater som en check i Holland, Tyskland eller Spanien.
EU’s ’vejpakke’ skal sørge for et minimumsantal vej- og virksomhedskontrol, samt skrappere regler mod ulovlig kørsel. EU-landene skal opdatere EU-Kommissionen med en rapport hvert andet år. På den måde kan landene kontrollere hinanden og vurdere hinandens kontrol på overholdelse af fartskriverlovgivningen. Dette bidrager til lige konkurrencevilkår.

Undgå bøder med vores remote tacho download løsninger
Fartskriver bøder kan hurtigt ende op i høje bøder, og misbrug kontrolleres regelmæssigt af politiet. Det er derfor vigtigt at tage færdselstyrelsens lovgivning omkring digitale tachograf og førerkort alvorligt.

FleetGO tager sig af at downloade både fartskriverens masselager og førerkortdata trådløst, så du ikke behøver at bekymre dig om det. Vil du spare tid på at downloade din tachograf data? Så læs mere om Remote Tacho Download her.

Den ‘Smarte’ tachograf er fremtiden

De nye regler og teknologiske udviklinger understreger endnu engang, at fartskriveren er og forbliver en meget vigtig del af Europas transportvirksomheder og lovgivning. Den positive side er, at fartskriveren i stigende grad kan ses ikke kun som kontrolapparat, men også som redskab til at hjælpe vognmænd og transportvirksomheder. Fartskriverdata registeret af de nyeste tachografer bliver mere og mere relevant til en optimal flådestyring. De moderne (smarte) transportører vil, ud over “køre- og hviletider”, også opdage den smarte tachograf til at optimere virksomhedens drift.

Den Smarte Fartskriver

Billede: Automatisk udlæsning af fartskriverdata

Remote Tacho Download

Automatisk download af tachografdata og førerkort

Remote Tacho Download

Vil du gøre det nemmere at downloade din tachograf- og førerkort data? Så læs mere om FleetGOs løsning til automatisk og trådløs download af din data.

Vi vokser hurtigt!

Technology Fast50-2015
Technology Fast50-2016
Main50-2016
Main50-2017
Main50-2018
FD-Gazellen 2017